“Berkum boos over lage vliegroutes”, zo kopt de Stentor.
“Berkum is beschaafd boos over vliegroutes”, kopt Weblog Zwolle.

Het was druk, heel druk de op informatieavond in wijkcentrum De Weijenbelt in Berkum. Ruim 300 boze burgers hoorden een uiterst deskundig en kritisch verhaal aan dat de mensen van HoogOverijssel op zeer gedegen en deskundige wijze vertelden. (http://hoogoverijssel.nl) De gênante procedure, het ontbreken van transparantie en foute of misleidende informatie. Een tweede kamer die niet volledig is voorgelicht maar desondanks wel besloot om Lelystad te gaan inzetten om Schiphol te ontlasten. Kortom een overheid dat op het dossier “Vliegveld Lelystad” de kloof met ons burgers diep, en voor sommigen zelf onoverbrugbaar, heeft weten te maken.

Berkum, is boos, want de veel te goedkope pretvluchten gaan onze woonomgeving opzadelen met herrie en ultra-fijnstof, een gegeven waarvan deskundigen zeggen dat je er ziek van kunt worden.

HoogOverijssel heeft goede redenen Waarom opening van vliegveld Lelystad per 1 april 2019 onaanvaardbaar is:

1. Luchthavenbesluit is genomen op basis van foute berekeningen, onrealistische aannames en te weinig inspraak;
  2. Er zijn geen randvoorwaarden opgesteld voor routes en vlieghoogtes van en naar Vliegveld Lelystad in heringedeeld luchtruim;
  3. Luchthavenbesluit laat toe dat routes en vlieghoogtes niet worden aangepast, ook niet na luchtruimherindeling;
  4. Er is geen enkele garantie dat de overlast straks vermindert door aangepaste routes;
  5. Er is geen enkele vorm van handhaving mogelijk als overlast straks toch groter blijkt te zijn dan berekend.

Het bestuur van de Wijkvereniging beraad zich nu over een volgende stap. Nu hebben we de informatie en de vraag is wat we er mee gaan doen. Uiteraard blijven we de zaak volgen en zullen we contact houden met o.a. HoogOverijssel, die overigens naast grote waardering ook financiële steun verdiend. (http://hoogoverijssel.nl/stichting-hoogoverijssel/)

Het dossier is voor ons niet gesloten.

Hieronder vindt u de afbeeldingen die tijdens de presentaties zijn getoond.

Heeft uw opmerkingen mail dan naar: vliegoverlast@wijkverenigingberkum.nl
Bent u nog geen lid van de wijkvereniging, meld u dan nu aan.

Klik op de afbeeldingen om de volledige presentaties te zien.