Dikke Dame1 10 10

Weij Senioren: Verslagen en Programma 2018-2019

9 januari 2019: Verhalenverteller Loek Boer

Woensdagmiddag 9 januari kwam verhalenverteller Loek Boer voor Weij Senioren optreden in De Weijenbelt.
Uit zijn rugzak kwam steeds 1 attribuut dat de hoofdrol speelde in zijn verhaal.
Hij wist de bezoekers te boeien door zijn manier van vertellen: spanning opbouwend, stilte waar nodig en meestal een onverwacht plot.
In de zaal kon je een speld horen vallen.
Verhalen om nog eens over na te denken.

12 december: Kerststuk maken

Op woensdagmiddag 12 december werd er door de bezoekers van de seniorensoos een Kerststuk gemaakt.
Het eindresultaat mocht er zijn: Berkum kent veel creatieve geesten.
Diverse materialen konden worden gebruikt en voor eenieder waren er sowieso een kaars en een hyacint om in het stuk te verwerken.
Maar ook de bezoekers waren druk in de weer geweest om bruikbare materialen uit eigen tuin te snoeien en werden voor algemeen gebruik aangeboden.
Een gezellige middag met warme chocola en glühwein als afsluiting!

14 november: Ton ten Hove

Deze woensdagmiddag kwam Ton ten Hove een ‘weerpraatje’ houden. Het was een gezellige en ook leerzame middag. Hij sprak openhartig over zijn start als weerman bij Radio en TV Oost, en de twijfels van z’n ouders of er wel wat te verdienen viel als weerman, en zijn ervaringen als TV-persoonlijkheid. Maar ook de klimaatverandering, de extreme zomer van 2018 en extreme winters uit het verleden kwamen aan de orde. Vragen als ‘Hoe ontstaat wind?’ en ‘waarom wel een hele dag regen of sneeuw maar niet een hele dag hagel?’ werden beantwoord.
En Ton heeft gelijk als hij zegt: neem niet alles voor normaal aan, blijf je verwonderen!

Cursus klaverjassen

De afgelopen woensdagmiddagen is een aantal senioren aangeschoven om te leren klaverjassen of om hun kennis over dit kaartspel op te vijzelen.

Onder leiding van Frans Storms, zelf fanatiek klaverjasser, leerde men de beginselen, maar ook de fijne kneepjes van het klaverjassen. Roem, verzaken, troeven en andere klaverjastermen zijn de bezoekers eigen gemaakt, in de hoop er iets mee te kunnen. Een leuke korte cursus om de komende winteravonden gezellig kaartend door te kunnen brengen.

12 oktober: Turbo Toos en Super Stien

Hoe kom je aan een ouderwetse snijbonenmolen en wat gebeurt er als je op bezoek bent bij Queen Elisabeth in Engeland.
Een doordacht en goed uitgevoerd optreden met een licht Limburgs accent, waarbij de dames in staat waren met weinig toneelaankleding, attributen en belichting een programma over het voetlicht te brengen dat in eerste instantie als los zand aan elkaar lijkt te hangen, maar uiteindelijk een cirkel rond maakt.

Opkomend met een ouderwetse Solex, een cursus paaldansen met rollator: de dames waren van alle markten thuis.
Gekleed in “Haute Confiture” (volgens Toos en Stien) wisten zij de lachers op hun hand te krijgen.
Bezoekers werd gevraagd in te schrijven voor een cursus paaldansen aan huis of de aankoop van een eigen ontwerp onderkleding.
De bezoekers hebben een leuke avond gehad.

10 oktober: Dikke dame schilderen

Wat een gezellige, ontspannen, maar ook spannende middag. Wat begon met een leeg schilderdoek eindigde met kunstwerkjes.
Onder de bezielende leiding van Fokje en haar rechterhand Gerda gingen de bezoekers aan de slag.
Zelfs mensen die geen enkele schilderervaring hadden bleken in staat om een prachtige Dikke Dame op het doek te krijgen.

Iedereen koos zijn eigen kledingkleuren, houding van de dikke dame, haarkleur en achtergondkleur.
Met verrassend resultaat!
De pauze werd niet benut om rustig achteroverleunend koffie of thee te nuttigen, maar om de puntjes op de i te zetten of het schilderijtje droog te fohnen.
Een prachtige middag met tevreden bezoekers en veel mooie Dikke Dames!

3 oktober: Gezond ouder worden

Een gezellige groep bezoekers werd deze woensdagavond welkom geheten door Johanna Bos namens wijkvereniging Berkum. Na een korte inleiding over deze avond en hoe de toekomstverwachting voor de groep jonge ouderen er uit gaat zien door Linda Meijer, van Thús voor senioren, gingen de bezoekers groepsgewijs een workshop bijwonen.

Jan Plat , kok in zorgcentum Rosengaerde in Dalfsen, vertelde over gezonde voeding en bezoekers konden hier proeven van eenvoudig te maken, verantwoorde voeding.

Het Sociaal wijkteam kon vragen van individuele bezoekers beantwoorden.
Sportservice Zwolle liet de deelnemers hun fitheid testen, wegen, meten en goede adviezen.
Lisa de Kramer, van Stichting Alzheimer Nederland vertelde over beginnende dementie en hoe hiermee om te gaan.
Irene Heideveld, toegepast gerontoloog en haar collega Linda Meijer lieten de bezoekers kennismaken met het ouderenpak. Hoe voelt het lichamelijk als je 80 bent.

Het was een geslaagde avond volgens de bezoekers, waarbij ze tips hebben gekregen waarmee ze in het dagelijks leven verder kunnen.

Een compliment aan de organisatoren van deze avond.

Foto’s van alle activiteiten staan in het fotoalbum: Weij Senioren Seizoen 2018- 2019

Programma voor het seizoen 2018-2019

Voor informatie kunt u altijd terecht bij: Johanna Bos 06-52065656 of u kunt mailen naar: seniorencommissie@wijkverenigingberkum.nl

Elke 2e woensdag van de maand activiteiten voor 60 plussers, om 14.30 uur in wijkcentrum “De Weijenbelt”.