Wees Allert!

Onlangs weer 3x ingebroken in Berkum, tips om veilig je huis achterlaten (tijdens de feestdagen).

In de afgelopen korte periode zijn er weer inbrekers actief geweest in Berkum. In de Erasmuslaan, Leeghwaterlaan en Tinbergenlaan waren pogingen en daadwerkelijke inbraken. Laten we samen alert zijn en verdachte omstandigheden melden. Hieronder een aantal praktische tips.

Hoe verklein je de kans op woninginbraak?

Heerlijk op vakantie in december: naar sfeervolle kerstmarkten, romantische steden of heerlijk in een vakantiehuisje. Het maakt niet uit met wie je bent, neem het ervan. Maar voordat we kunnen zeggen “Laten we gaan!”, vinden we het bij de ANWB toch ook belangrijk om even achterom te kijken. Laat je je huis wel veilig achter? We hebben een handige checklijst voor je gemaakt en wie weet heb jij nog wel goede tips. We horen het graag!

Checklist voor je huis

• Laat lampen aan. Dan lijkt het alsof er iemand thuis is. Stel bijvoorbeeld een lichtschakelaar in of laat de planten- en postoppas de lampen aan en uit doen.
  • Sluit ramen en deuren goed af (ook als je maar even weggaat). Draai de deur ook altijd op slot.
  • Heeft je huis een achterom? Doe de poort ook goed op slot en zorg voor verlichting in de tuin.
  • Leg kostbare apparatuur, zoals laptops en iPads, uit het zicht. Een dief gaat meestal voor een snelle buit. Geef hem/haar die kans niet.
  • Heb je struiken rondom je huis? Zorg ervoor dat ze kort zijn, zodat het huis voor buren en voorbijgangers goed te zien is.
  • Vertel in de app-groep van je buurt dat je op vakantie bent. Meld in die app-groep ook verdachte omstandigheden.
  • Dieven houden niet van lawaai. Kun je wellicht je Google Home lawaai laten maken? Hondengeblaf of gewoon de radio aan zetten?
  • Check of er geen ladders, containers of andere hulpmiddelen bij je woning staan die het makkelijk maken om naar binnen te klimmen.
  • Verstop je huissleutels niet buiten je huis, omdat dat makkelijk lijkt. Het is namelijk ook makkelijk voor de dief.

En, in het algemeen: bel altijd 112 bij een verdachte situatie. Je kent je eigen buurt toch het beste, dus als je het niet vertrouwt, is dat niet voor niets.

Bron: https://www.anwb.nl/vakantie/nieuws/2018/december/verklein-woninginbraak