Omdat luchthaven Schiphol tegen zijn grenzen loopt is besloten een deel van de vluchten te verplaatsen naar de vliegvelden Lelystad en Eindhoven. Lelystad Airport vangt vanaf 2019 vliegtuigen op als overloop van Schiphol. De aanvlieg- en vertrekroutes liggen boven grote delen van Overijssel, Gelderland, Drenthe en Fryslân. Er is in de provincies veel onduidelijkheid over de gevolgen van de huidige vliegroutes voor mens, natuur en milieu. Ook voor Zwolle heeft de ontwikkeling van Lelystad Airport gevolgen.

Uitstel

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) maakte op 21 februari bekend dat zij de uitbreiding van Lelystad Airport tot vakantievliegveld wil uitstellen. Ze heeft na inspraak van bewoners, bestuurders, ondernemers en gebruikers van het luchtruim besloten meer tijd te nemen voor het proces tot aan de opening van de luchthaven. Ze denkt dat het realistisch is om uit te gaan van opening in 2020.

Lees meer bij de gemeente Zwolle

21-02-2018